Russian network accused of paying European politicians busted by authorities.


A Russian-backed “propaganda” network has been dismantled by authorities across several countries, who allege it spread anti-Ukraine narratives and made payments to undisclosed European politicians. This network reportedly operated through the Voice of Europe website, using it as a platform to influence European politics.

Authorities in the Czech Republic and Poland have accused the network of attempting to manipulate upcoming European Parliament elections. According to Czech media, politicians from Germany, France, Poland, Belgium, the Netherlands, and Hungary were allegedly among those paid by Voice of Europe to promote Russian interests.

The German newspaper Der Spiegel reported that payments were made through covert cash exchanges in Prague or via cryptocurrency transactions. The alleged mastermind behind the network is said to be pro-Russian Ukrainian oligarch Viktor Medvedchuk, who has faced legal action in both Ukraine and Russia.

Artyom Marchevsky, accused of managing the day-to-day operations of the website, was also named by Czech authorities and sanctioned. Poland’s intelligence agency revealed it had seized substantial sums of money during searches in Warsaw and Tychy, linking these funds to Moscow’s influence operations.

The network’s activities, according to the Czech Security Information Service (BIS), aimed to undermine Ukraine’s territorial integrity and independence. However, specific politicians involved in receiving payments were not disclosed by BIS.

Belgian Prime Minister Alexander De Croo disclosed that members of the European Parliament were among those allegedly approached and paid by Russia to promote its propaganda. Meanwhile, Voice of Europe’s website was offline as of Thursday, featuring articles that questioned support for Ukraine and highlighted internal divisions within European nations.

With over 180,000 followers on Twitter, Voice of Europe’s reach extended to social media platforms. The publication’s silence in response to requests for comment adds to the intrigue surrounding the alleged propaganda network and its impact on European politics and perceptions of the Ukraine conflict.


Please enter your comment!
Please enter your name here

Enable Google Transliteration.(To type in English, press Ctrl+g)